„Reisen macht klug” („Podróże kształcą”)

W duchu tego przysłowia , chętni uczniowie Lelewela spędzili  pierwsze dni nowego roku szkolnego  na  wycieczce : Żagań – Bad Muskau – Kromlau – Lübbenau. Wyjazd odbył się w dniach 05-06.09. 2023r.   pod opieką Pań: Iwony Gryniewicz, Moniki Laski i Sylwii Borowicz.

Pierwszym punktem naszej  wycieczki był  Żagań, w którym zwiedziliśmy Muzeum Obozów Jenieckich , poznaliśmy jego historię oraz dowiedzieliśmy się o tym, że miała tu  miejsce spektakularna, masowa ucieczka jeńców w czasie II wojny światowej, która stała się  inspiracją do nakręcenia filmu  pt. „Wielka ucieczka”.

Kolejną atrakcją wycieczki, już na terenie Niemiec, była przejażdżka kolejką wąskotorową z miasteczka Weisswasser do Parku Rododendronów w Kromlau. Tu, w promieniach wrześniowego słońca, odbyliśmy spacer turystycznym szlakiem do głównej atrakcji parku, czyli „skalnego mostu”.   To most łukowy Teufelsbrücke ( Most Diabła)zwany również Rakotzbrücke. Pierwszy dzień wycieczki zakończyliśmy w Bad Muskau, spacerując po malowniczym Parku Mużakowskim, którego krajobraz ukształtowały siły natury, ale w dużej mierze również człowiek –  ekscentryczny książę Puckler.   Park  w 2004 roku został wpisany  na Listę światowego dziedzictwa UNESCO..

Drugi dzień wycieczki spędziliśmy na terenie Parku Narodowego Spreewald, zwanego niemiecką Wenecją. W Lübbenau,  mieście słynącym z przejażdżek łodzią i miejscowego specjału, jakim są szprewaldzkie ogórki kiszone,  odbyliśmy  rejs łodziami  Kahn  po kanałach rzeki  Szprewy.  Spreewaldzkie  łodzie są płaskodenne i sterowane przez flisaka w podobny sposób jak łodzie weneckie.  Na naszej  rejsowej trasie odbyliśmy  krótki postój w Lehde, czyli  malowniczej wiosce, otoczonej wodą, gdzie głównym środkiem transportu są drewniane łodzie. Spacer po Lübbenau, zakup pamiątek oraz miejscowych przysmaków zakończył naszą wyprawę po niemieckiej Brandenburgii.