„Bezpieczeństwo energetyki jądrowej” – wykłady otwarte

Każdy z Was z telewizji, Internetu słyszał o awarii reaktora w elektrowni jądrowej Fukushima.  Do awarii doszło w 2011 roku, wskutek trzęsienia ziemi u wybrzeży wyspy Honsiu i wywołanej przez nie fali tsunami. Awarii uległy reaktory w elektrowniach Fukushima I i Fukushima II. Zawiódł system chłodzenia reaktorów. W wyniku tego doszło do przedostania się materiału promieniotwórczego do wody morskiej (którą chłodzono reaktor) i skażenia promieniotwórczego środowiska i terenu w promieniu 60 km od elektrowni.

DSCN0029

6 czerwca br. Poszliśmy z Panią Hanną Moczko na wykład otwarty poświęcony  tej tematyce. Wykład pt. „Bezpieczeństwo energetyki jądrowej w świetle awarii w elektrowni jądrowej Fukushima” odbywał się na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu na wygłosił go Prof. UAM, dr hab. Grzegorz Musiał.

Dowiedzieliśmy się jak działa elektrownia jądrowa. Jakie płyną korzyści z energetyki jądrowej a jakie zagrożenia. Prof. Wyjaśnił nam dlaczego doszło do awarii elektrowni jądrowej Fukushima. Dowiedzieliśmy się, że bardzo łatwo można było jej uniknąć.  Prof. Musiał przekonywał nas, że energia jądrowa jest bezpieczna ale muszą być spełniane, podczas jej otrzymywania wszelkie standardy bezpieczeństwa.

Po wykładzie otwartym udaliśmy się na zwiedzanie Zakładu Dydaktyki Fizyki. Tam czekały na nas ciekawe doświadczenia fizyczne. Dr Krzysztof Gębura opowiadał nam bardzo ciekawie o prądzie. Dowiedzieliśmy się dlaczego ogórek kiszony może świecić, jeżeli przepuścimy przez niego prąd o dużym natężeniu. (to atomy sodu, który jest składnikiem solanki w której kisimy ogórki świecą na żółto, jeżeli wzbudzimy je na wyższy poziom energetyczny). Maszyną elektrostatyczną wytwarzaliśmy prąd o bardzo dużym napięciu, rzędu kilku tysięcy wolt. Bardzo podobały nam się pary różnych gazów, które świeciły na różne barwy, po przepuszczeniu przez nie prądu o dużym natężeniu.

Studenci Zakładu Dydaktyki pokazywali nam różne doświadczenia z optyki. Udało nam się samodzielnie, doświadczalnie wyznaczyć stałą siatki dyfrakcyjnej. Najbardziej podobały nam się demonstracje przy użyciu laserów ( załamanie i odbicie promienia świetlnego, całkowite wewnętrzne odbicie i polaryzacja).

Najfajniejsze było to, że mogliśmy brać udział w tych eksperymentach i sami mogliśmy pobawić się fizyką. Zdobyliśmy dużo ważnych informacji. Pani powiedziała, że przydadzą się nam w przyszłości.

Już czekamy na następne wykłady otwarte.

 Agnieszka Giermańska i Nicola Grajek – I Le